Pengguna boleh membuat aduan sekiranya tidak berpuas hati terhadap mutu barang atau perkhidmatan yang telah dibeli.
Aduan secara terus
A - Bawa barang dan resit sebagai bukti pembelian ke kedai atau premis peniaga.
Aduan secara terus
A - Bawa barang dan resit sebagai bukti pembelian ke kedai atau premis peniaga.
B - Berunding dengan penjual atau pengurus kedai.
C - Sekiranya aduan tidak dilayan, buat aduan bertulis kepada penguat kuasa atau kementerian perdagangan dalam negeri dan hal ehwal pengguna.
Aduan Bertulis
A - Simpan semua maklumat yang berkaitan dengan urusan di dalam fail
B - Dapatkan bukti tentang masalah yang dihadapi.
C - Kumpulkan data atau statistik berkaitan aduan.
D - Rujuk undang-undang berkaitan
E - Buat aduan bertulis dengan ringkas dan jelas serta lampirkan dokumen sokongan
F - Catatkan mengikut kronologi dan pastikan membuat tindakan susulan.